Over DigiMig
Het DigiMig-project wordt geleid door Assoc. Prof. Dr. Çiğdem Bozdağ aan de Rijksuniversiteit Groningen en wordt gefinancierd door de NWO Vidi Talent-impuls (2024-2028). Wij onderzoeken hoe sociale en culturele factoren digitale inclusie beïnvloeden voor mensen met een migratiegeschiedenis in Nederland. Het project richt zich op drie belangrijke gebieden:
- Hoe digitale media worden gebruikt door gezinnen met een migratiegeschiedenis, met aandacht voor zowel ouders als kinderen.
- Hoe beleid gericht op digitale inclusie rekening houdt met culturele diversiteit.
- Hoe digitale geletterdheid wordt onderwezen op scholen met diverse leerlingpopulaties.
Het project wordt gefinancierd door het NWO Talentprogramma en heeft een team van onderzoekers, waaronder Dr. Bozdağ, Denise Mensonides als postdoctoraal onderzoeker en Rosa Dijkstra als promovenda. Een adviesraad van experts op het gebied van migratie, media, onderwijs en beleid rond digitale inclusie ondersteunt het project.
Doelen en aanpak van het project
In de huidige wereld is het kunnen gebruiken van digitale technologie essentieel voor deelname aan de samenleving. Digitale inclusie – het idee dat iedereen gelijke toegang tot en vaardigheden in het gebruik van digitale technologieën zou moeten hebben – wordt echter niet alleen beïnvloed door persoonlijke factoren zoals motivatie en vaardigheden, maar ook door sociale en culturele factoren zoals leeftijd, geslacht, inkomen, etniciteit en migratieachtergrond.
Het DigiMig-project onderzoekt deze kwesties in Nederland, met een focus op zowel de ervaringen van gezinnen met een migratiegeschiedenis als het beleid dat is ontworpen om digitale inclusie te bevorderen. Het project heeft vier hoofddoelen:
- Onderzoek naar digitale inclusie onder gezinnen met een migratiegeschiedenis: Begrijpen hoe verschillende migrantengroepen digitale technologieën gebruiken, met een focus op Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse gezinnen in zowel stedelijke gebieden zoals Rotterdam als landelijke gebieden zoals Groningen.
- Analyse van beleid inzake digitale inclusie: Nationaal en lokaal beleid beoordelen om te zien hoe zij culturele diversiteit en digitale inclusie aanpakken, en verbeteringen voorstellen op basis van inzichten van experts.
- Verbeteren van digitale geletterdheid op scholen: Samenwerken met leerkrachten, leerlingen en ouders om betere manieren te ontwikkelen voor het onderwijzen van digitale geletterdheid op scholen met diverse leerlingpopulaties.
- Een nieuw kader voor digitale inclusie ontwikkelen: Een uitgebreide benadering ontwikkelen voor het bestuderen en ondersteunen van digitale inclusie die rekening houdt met sociaal-culturele factoren.
Het project combineert onderzoek op het gebied van media, migratie en onderwijs om digitale inclusie voor migrantengemeenschappen in Nederland beter te begrijpen en te verbeteren.
Familie
Wij onderzoeken gezinnen als gebruikers van digitale media.
Beleid
Wij onderzoeken plaatselijk, regionaal en landelijk beleid op het gebied van digitale inclusie.
Onderwijs
Wij onderzoeken samen met onderwijzers en kinderen hoe digitale inclusie het beste kan worden opgenomen in het curriculum.
